Informatie voor de groepen 1 en 2
In de groepen 1 en 2 zitten kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar. Binnen deze groepen zitten de kinderen die net op school komen en kinderen die volgend jaar naar groep 3 gaan. Kleuters werken bij ons op hun eigen niveau met inzet van zinvolle activiteiten.Wat specifiek is aan een kleuter is dat het zich sprongsgewijs leert door veel te handelen, te spelen en na te doen. Vandaar dat het spelen in de kleuterklas een prominente rol heeft. Wij leren de kinderen vaardigheden aan die ze in hun latere schoolloopbaan nodig hebben.
Wat doet een kleuter op een dag?
Kring
Op een schooldag is er altijd ergens een moment dat wij de kinderen een kringactiviteit aanbieden. Hier leren de kinderen van en met elkaar. Aan bod komt bijvoorbeeld:
* Introductie van nieuwe materialen, regels, omgangsvormen, SEL (sociaal emotioneel leren)
* Taal -en denkspelletjes zoals bv rijmen, woorden in stukjes klappen en letterherkenning
* Rekenspelletjes, zoals tellen, eenvoudige rekensituaties, begrippen oefenen
* Luisteren naar en reageren op elkaar
* Luisteren en kijken naar een prentenboek
* Geheugenspelletjes, versjes en liedjes (muzikale vorming)
* Catecheseactiviteiten naar aanleiding van de methode Trefwoord
* Activiteiten rond biologie, verzorging, wereldverkenning, Engels en verkeer
Bewegingsonderwijs
De groepen 1 en 2 hebben de beschikking over een speelzaal. Kleuters hebben veel beweging nodig. Elke dag staat er bewegingsonderwijs op het rooster. Dit kan zijn: buiten spelen, gymles met klein materiaal, gymles met de rekken, spelles, muziekles etc. Wilt u de kinderen gymschoentjes (zonder veters!) meegeven voorzien van een naam? De gymschoenen blijven op school. Wij stellen het erg op prijs als u thuis oefent met uw kind om zich zelfstandig aan en uit te kleden.
Muziekonderwijs
Iedere week krijgen de kleuters muziekles van de vakdocent muziek.
Spelen en werken
* Spelen met ontwikkelingsmateriaal (dit materiaal is te vinden in de kasten)
* Werken met expressiemateriaal, bijvoorbeeld klei, zand, teken- en verfmateriaal, kosteloos materiaal etc.
* Spelen in hoeken en groepen
* Werkbladen voor de kinderen in groep 2
* Spelen op de computer, tablet of touchscreen. Tijdens deze speel-/werkmomenten worden de kinderen uitgedaagd in hun eigen kunnen op hun eigen niveau. Op deze manier kunnen wij zien hoe ver een kind is en wat het kind nodig heeft om zich verder te kunnen ontwikkelen.
Eten en drinken
* In de ochtend rond 10 uur hebben we een eet- en drinkmoment en rond 12 uur lunchen we in de klas
* U kunt uw kind water, melk of sap meegeven in een goed sluitende beker of fles
* Wilt u ervoor zorgen dat het eten wat uw kind meeneemt gezond is, bijvoorbeeld een liga of fruit?
* Het is niet toegestaan uw kind priklimonade of snoep mee te geven
* Het is de bedoeling dat uw kind opeet en opdrinkt wat u meegeeft. Wilt u hier rekening mee houden?
* Op vrijdag hebben we met de hele school fruitdag
Rapportage
Aan het begin van het schooljaar zijn er ontwikkelgesprekken. U heeft daarin een gesprek met de leerkracht over het welbevinden van uw kind op school. Graag willen we met de ouder (en vanaf groep 5 met uw kind zelf) in gesprek om te kijken wat de speciale leerbehoeften van uw kind zijn. Aan de hand van de activiteiten in de klas kunnen we observeren en beoordelen hoe het met uw kind gaat. We werken op school met een leerlingvolgsysteem waarin de vorderingen worden bijgehouden. Deze vorderingen worden tijdens een 10-minuten-gesprek besproken. Deze gesprekken vinden plaats rond februari en indien nodig in juni. Vanaf groep 2 worden in februari en juni de voortgangsrapportages ingevoegd in “mijnrapportfolio”.
Het kan zijn dat de leerkracht constateert dat er meer begeleiding voor uw kind nodig is, bijvoorbeeld door een logopedist of fysiotherapeut. Als er specifiekere zorg nodig is, wordt dit in overleg met ouders en intern begeleider besproken.Wij werken niet met rapportageschriftjes zoals sommige kinderdagverblijven. Wel is het altijd mogelijk om een afspraak te maken met de leerkracht om te praten over de voortgang van uw kind. In groep 2 krijgen de kinderen een oproep voor een consult bij het CJG.
Ouderhulp
Soms vragen wij ouderhulp bijv. bij een afsluiting van een project, bij een feest, het begeleiden van een groepje. U kunt zich daarvoor opgeven. Dit soort oproepen komen in Social Schools. De ouders die een groepje begeleiden worden niet geplaatst in het groepje van hun kind! Kinderen mogen desgewenst wel met hun eigen ouder meerijden in de auto tijdens een uitje.
De verjaardag van uw kind
Met de groepsleerkracht spreekt u af op welke dag de verjaardag in de klas gevierd wordt. De jarige mag zijn/haar mooiste cadeau meenemen. Tijdens het feestvieren, kunt u aanwezig zijn en eventueel wat foto's maken. Bespreek met de leerkracht op welk tijdstip dit het beste uitkomt. Wij zouden het prettig vinden als de traktatie bescheiden en gezond kan zijn. De kinderen nemen de traktatie soms mee naar huis.
Speelgoedochtend
In de week voor een vakantie (onder vakantie verstaan wij minimaal een week vrij) is er een speelgoedmiddag. De kinderen mogen dan speelgoed van huis meenemen om tijdens het werken mee te spelen. Wilt u een beetje toezicht houden op wat uw kind mee naar school neemt. Geen make-up en/of gevechtsspeelgoed. Op de andere dagen mogen de kinderen geen speelgoed mee de klas in nemen.
Afspraak
Breng uw kind op tijd op school, om 8.20u staan de leerkrachten buiten en mogen de kinderen naar hun meester of juf lopen. Als de bel gaat, gaan we gezamenlijk naar binnen. Wilt u iets vragen dan kunt u dit het beste na schooltijd doen, omdat wij dan iets meer tijd hebben.
MijnRapportfolio
Wij werken met een digitaal rapportsysteem: MijnRapportfolio. Dit is een systeem waarop u zelf kunt inloggen om de ontwikkeling van uw kind te volgen en resultaten te zien. Groep 1/2 start ook met MijnRapportfolio, maar gebruiken alleen het portfolio en niet het rapport. Groep 2 behoudt wel 2 keer per jaar het rapportmoment van Kijk. Het Kijkrapport wordt in MijnRapportfolio gezet.